Monipuolista minetystä!

Suomalaista minetystä jo vuodesta 2012. Ip: Melondia.fi Koe lisää rekisteröitymällä ja kirjautumalla sisään!

Valitse taustakuva

  1. Käytämme evästeitä voidaksemme tarjota parhaan käyttökokemuksen sivuillamme. Jos jatkat sivustomme käyttöä, oletamme että hyväksyt ne. Lue lisää

WorldEditin aloitusopas

Viestiketju osiossa 'Ongelmat ja oppaat' , käynnistäjänä DeeCaaD, 26.11.2015.

  1. DeeCaaD

    DeeCaaD Melooni Vip Melooni

    Viestejä:
    64
    Tykkäykset:
    34
    Pisteet:
    62
    Mc:
    DeeCaaD
    Komento, millä saat käytettyä WorldEdittiä on //wand. Saat //wand-komennolla itsellesi puukirveen eli itemmin, millä saat käytettyä WorldEdittiä.

    Wandilla voi valita vain neliönmuotoisia alueita! Wandin left-clikkauksella valitaan 1 kulma(Kuvassa "Point 1") ja right-clikkauksella valitaan 2 kulma(Kuvassa "Point 2"). Valitessasi kulmia sinun pitää lyödä kuutiota, mihin haluat kulman asettaa.
    [​IMG]

    WorldEditissä on myös muita tapoja saada kulmat valituiksi, mutta wandin käyttö on paras tapa yleensä. Tässä kuitenkin muita tapoja: //pos1 valitsee kulman 1 kohtaan, missä seisot ja //pos2 valitsee kulman 2 kohtaan, missä seisot. //hpos1 valitsee kulman 1 paikkaan, mihin sinä katsot ja //hpos2 valitsee kulman 2 paikkaan, mihin sinä katsot.

    Kun olet ymmärtänyt wandilla kulmien valitsemisen jatka seuraavaan vaiheeseen.

    WorldEditin käytetyin komento //wand-komennon jälkeen on varmaankin //set (kuutio) ja tämä opetellaankin seuraavaksi.

    Sitten, kun olet valinnut alueen, niin seuraavaksi muokkaamme sitä WorldEditillä. Muokaus tapahtuu kyseisellä //set (kuutio)-komennolla. Voit ainoastaan käyttää englantia (kuutio):n tilalla(tai ID:itä jotka selitetään näiden jälkeen) //set (kuutio)-komennolla toimivat vain englanniksi. Et voi käyttää esimerkiksi //set ruoho, vaan kuution nimi pitää olla englanniksi.
    //set grass laittaisi valitulle alueelle ruohoa, //set stone laittaisi valitulle alueelle kiveä, //set wool:15 laittaisi valitulle alueelle mustan villan

    Suosittelen kuitenkin käyttämään //set (Kuution ID)-komentoa, koska se on nopeampaa. Nähdäksesi kuution ID:n pelissä sinun pitää painaa F3 + H samaan aikaan. Tämän jälkeen menet vain tavaraluetteloosi ja viet hiiren kuution päälle, niin näet kuution ID:n
    //set 2 laittaisi valitulle alueelle ruohoa, //set 1 laittaisi valitulle alueelle kiveä, //set 35:15 laittaisi valitulle alueelle mustan villan

    Voit myös käyttää useampaa kuutiota wandaamisessa.
    //set 1,2 laittaisi valitulle alueelle kiveä ja ruohoa, //set 35:15,1,133 laittaisi valitulle alueelle kiveä, mustaa villaa ja smaragdia

    Haluatko vaihtaa määriä, kuinka paljon mitäkin kuutiota tulee? Silloin sinun pitää vain lisätä prosentit. Normaalisti, kun teet
    //set 1,2
    kaavalla, niin WorldEdit lukee komentosi sillein, että haluat kumpaakin kuutiota 50% valitulle alueelle, eli WorldEdit laskee kaikki kuutiot tasan vaikka niitä olisi useita. Prosentit saat kuitenkin lisättyä todella simppelisti.
    Lisäät vain prosentit kuutioiden eteen. Huomioi kuitenkin aina, että prosenttisi tekevät summana 100%!
    //set 70%1,30%2 laittaisi 70% kiveä ja 30% ruohoa valitulle alueelle, //set 20%35:15,20%1,60%133 laittaisi 20% mustaa villaa, 20% kiveä ja 60% smaragdeja

    Seuraavaksi //replace-komennon käyttö. Voit vaihtaa kuutioita eri kuutioihin valitsemallasi alueella //replace (kuutiosta) (kuutioon)-komennolla. Voit lyhentää komentosi kuitenkin //re (kuutiosta) (kuutioon)-komennoksi, kuten olen esimerkissä lyhentänyt.
    //re 1 2 korvaisi kaikki alueella olevat kivet ruohoksi, //re 1,2 35:15,20 korvaisi kaikki alueella olevat kivet ja ruohot lasiksi ja mustaksi villaksi.

    Seuraavana vuorossa on //walls-komennon käyttö. Tekemällä //walls-komennon valitsemallesi alueelle, niin valitsemasi alueen reunaan tulevat kuutiot, mitkä olet itse päättänyt.
    //walls 1 tekisi seinämät kivestä //walls 35:15,2 tekisi seinämät mustasta villasta ja ruohosta

    Sitten edetään jo copypasteen. Kopionti tapahtuu aina samalla tavalla. Valitsemasi alue kopioituu //copy-komennolla. //copy -m-komento kopioi vain tietyt kuutiot, jos lisäät "-m" jälkeen "!" WorldEdit kopioi kaikki muut paitsi annetut kuutiot.
    //copy -m 1,2 kopioisi valitulta alueelta vain kivet ja ruohot, //copy -m !1,2 kopioisi kaikki muut kuutiot alueelta paitsi kivet ja ruohot
    Pystyt muuttamaan kyseisellä //copy-komennolla valitsemasi alueen paikkaa et tosin yksinään //copy-komennolla. Sinun pitää myös käyttää //paste-komentoa. Valitse paikkasi, mihin haluat siirtää rakennuksesi, jonka olet kopioinut ja tee siellä //paste-komento. //paste -a-komento liittää kaikki muut kuutiot paitsi ilmakuutiot, hyödyllinen aika usein.
    [​IMG]

    Haluatko myös vaihtaa kopioimasi alueen suuntaa? Siihenkin on WorldEditissä komento. //rotate-komennolla voit vaihtaa kopioimasi alueen suuntaa. En suosittele käyttämään muita //rotateja, kuin alla olevassa Esimerkki-spoilerissa.
    //rotate 90, //rotate 180, //rotate 270
    Sitten haluat tietenkin tietää, miten valittu alueesi kääntyy, kun olet kopioinut sen. Alla on kuva siitä, mitä tapahtuu, kun teet //rotate 90.
    [​IMG]

    Seuraavaksi vuorostaan //brush-komennon käyttö. //brush-komentoa on todella helppo käyttää.
    Otat ensin vaikka puukuokan käteen ja teet jonkun seuraavista komennoista, kun sinulla on puukuokka kädessä.
    //brush cylinder 1 2 2 tekisi kivestä lattian, joka olisi 2 kuutiota leveä keskikohdasta ja 2 kuutiota korkea keskikohdasta
    //brush smooth 2 2 toimii hyvänä tasoittajana esimerkiksi vuoret, jotka on tehty WorldEditillä on todella helppo tasoittaa kyseisellä komennolla. Komento //brush smooth 2 2 tasoittaisi 2 kuution korkeudelta ja 2 kuution leveydeltä
    //brush sphere 1 2 tekisi kivestä pallon, joka olisi 2 kuutiota joka suuntaan keskikohdasta
    Cylinderin, smoothin ja spheren käyttö puukuokassa tapahtuu right-clikkauksella. Sinne mihin katsot tulee tapahtuma, minkä olet valinnut. Komennolla //tool none saat puukuokasta pois cylinderin, smoothin tai spheren.

    Seuraavaksi pyramiidin, pallon ja sylinterin tekeminen. Aloitetaanpas pyramiidista.
    //pyramid-komennolla voit tehdä pyramiideja.
    //pyramid 1 5 tekisi pyramiidin kivestä 5 kuution säteellä
    Voit myös tehdä pyramiidin, mikä on sisältä ontto.
    //hpyramid 1 5 tekisi pyramiidin kivestä 5 kuution säteellä, joka olisi ontto
    Seuraavaksi pallon tekeminen. //sphere-komennolla voit tehdä palloja.
    //sphere 1 3 tekisi pallon kivestä 3 kuution säteellä
    Voit myös tehdä pallon, mikä on sisältä ontto.
    //hsphere 1 3 tekisi pallon kivestä 3 kuution säteellä, joka olisi ontto
    Vuorossa on sylinterin tekeminen. //cyl-komennolla voit tehdä sylinterejä.
    //cyl 1 5 2 tekisi sylinterin kivestä 5 kuution säteellä ja 2 kuution korkeudella
    Voit myös tehdä sylinterinkin ontoksi.
    //hcyl 1 5 5 tekisi sylinterin kivestä 5 kuution säteellä ja 5 kuution korkeudelle, joka olisi myös ontto

    Seuraavaksi vielä yksi todella tärkeä komento. Muuttaessasi kuutioita WorldEditillä et ole aina tyytyväinen tulokseen. Silloin on yksi tärkeä komento sen peruuttamiseen. //undo-komennolla voit peruuttaa äskettäin tekemäsi muutoksen WorldEditillä. WorldEdit pitää kirjaa 15 edeltävästäsi muutoksesta WorldEditillä. //undo-komentosi tehtyä kadut sitä, että peruutit tekemäsi WorldEdit muutoksen? Ei hätää, sillekkin on komento. //redo-komennolla voit peruuttaa tekemäsi //undo-komennon.

    WorldEdit on todella tehokas maailman muokkaaja MineCraftissa. Sen saadessasi sinulle tulee vastuu siitä, että käytät sitä oikein. Pahimmillaan WorldEditin väärinkäyttö johtaa palvelimen kaatumiseen, joten käytä sitä varoen. CMelonissa WorldEditin käyttö on kuitenkin rajoitettua, joten sinun ei tarvitse pelätä sitä, että kaadat CMelonin.

    Siinä oli WorldEditin käyttöohje aloittelevalle WorldEditin käyttäjälle.
    Jäikö jotakin epäselväksi? - Kerro siitä kommenteissa.
    Pitäisikö jotakin lisätä? - Kerro siitäkin kommenteissa.
    Muuta asiaan liittyvää? - Kerro myös siitä kommenteissa.

    Toivottavasti tämä aloitusopas oli riittävän hyvä auttamaan sinut alkuun WorldEditin käytössä. Ylempänä on vain pieni osa WorldEditin ominaisuuksista, mutta on jo todella hyvä, jos osaat kaikki ylempänä mainitut asiat. Näet kaikki WorldEditin komennot painamalla tästä. Kaikkiin täällä listattuihin komentoihin sinulla ei kuitenkaan ole oikeuksia CMelonissa, mutta näet myös sieltä mitä mikäkin komento tekee englanniksi.
     
    Viimeksi muokattu: 28.11.2015
    Pix3li, T4TU_ ja Pakkasukko tykkäävät tästä.
  2. Pakkasukko

    Pakkasukko Jääpalikka Melooni

    Viestejä:
    228
    Tykkäykset:
    258
    Pisteet:
    490
    Mc:
    Pakkasukko
    Kiitän tästä mahtavasta oppaasta! Nyt voi alkaa käyttämään sitä paremmin.
     
  3. sipsi133

    sipsi133 Koodaaja Ylläpitäjä

    Viestejä:
    451
    Tykkäykset:
    546
    Pisteet:
    600
    Mc:
    sipsi133
    "//paste -a" Pastee kaikki paitsi ilmablockit, hyödyllinen aika usein.
    "//copy -m (blockkei pilkulla erotettuna)" kopioi vain tietyt blockit, jos lisäät "-m" jälkeen "!" kopioi kaikki muut paitsi annetut blockit.
     
    T4TU_ ja DeeCaaD tykkäävät tästä.
  4. Lezeko

    Lezeko Lezenda Moderaattori

    Viestejä:
    442
    Tykkäykset:
    285
    Pisteet:
    600
    Mc:
    Lezeko
    Vaikka osaan käyttää wandia aika hyvin Aina oppii jotain uutta. :D
     
    DeeCaaD tykkää tästä.
  5. Monnine

    Monnine Æ Melooni

    Viestejä:
    796
    Tykkäykset:
    538
    Pisteet:
    600
    Mc:
    Monninen1
    Varmaan kamala työ on tuossa ollut! Kiitos, DeeCaa. Kyllä minäkin tämän avulla wandaamaan opin
     
    DeeCaaD tykkää tästä.
  6. Toadi

    Toadi Kerran Melondialainen, aina Melondialainen Emerald

    Viestejä:
    438
    Tykkäykset:
    317
    Pisteet:
    600
    Mc:
    Toadtoad1
    Nyt opin jotain uutta jee :D
     
  7. Kisme

    Kisme Melooni Vip Melooni

    Viestejä:
    31
    Tykkäykset:
    9
    Pisteet:
    17
    Mc:
    Kisme
    Tosi hyvä aloitusopas ja sopii just tosi hyvin aloittelijoille! :)
     
  8. Tassu

    Tassu Ihminen Emerald

    Viestejä:
    76
    Tykkäykset:
    35
    Pisteet:
    47
    Mc:
    Tassu_
    Kiitos oppaasta.
    Mulle toi useita blokkeja set-komennossa oli uutta...