Monipuolista minetystä!

Suomalaista minetystä jo vuodesta 2012. Ip: Melondia.fi Koe lisää rekisteröitymällä ja kirjautumalla sisään!

Valitse taustakuva

  1. Käytämme evästeitä voidaksemme tarjota parhaan käyttökokemuksen sivuillamme. Jos jatkat sivustomme käyttöä, oletamme että hyväksyt ne. Lue lisää

Tarvitseeko palvelulle luoda app vai riittääkö mobiiliversio?

Viestiketju osiossa 'Yleinen höpinä' , käynnistäjänä Pix3li, 26.04.2021.

Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.
  1. Pix3li

    Pix3li <3 Html, CSS, Php Omistaja

    Viestejä:
    1,950
    Tykkäykset:
    2,528
    Pisteet:
    1,000
    Mc:
    Pixuh
    Suurin 2020-luvun kysymys monelle yritykselle on se, tarvitseeko sen luoda palveluansa varten erillisen sovelluksen vai riittääkö pelkkä mobiilisivusto? Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, koska kummatkin vaihtoehdot sisältävät huonoja ja hyviä puolia niin asiakkaan kuin yrityksen kannalta.

    [​IMG]
    Maliha Mannan on Unsplash

    Jokaisen yrityksen tulisikin peilata kummankin niiden ominaisuuksia omiin palveluihinsa, kohdeyleisönsä tarpeisiin ja myös budjettiinsa. Jokainen niistä nimittäin vaikuttaa ratkaisuun. Olemme koonneet avuksesi lyhykäisen oppaan niin sovelluksen kuin mobiilisivuston hyvistä ja huonoista ominaisuuksista, joista uskomme olevan apua päätöksenteossa.

    Mobiiliselainversio - responsiivinen sivusto
    Responsiivinen sivusto tarkoittaa mobiilioptimoitua sivuston tietokoneversiota eli niin sanotusta täysversiota. Se mukautuu automaattisesti mobiililaitteen, tabletin ja älypuhelimen, ruudun kokoiseksi, mutta tarjoaa samalla saman sisällön kuin täysversiokin.

    Responsiivinen sivusto voi myös automaattisesti pienentää kuvia, animaatioita ja muokata sivuston asettelua selainikkunan muutosten mukaan. Se tarjoaa samalla mukavan käyttökokemuksen kaikilla laitteilla, koska responsiivista sivustoa varten ei tarvitse luoda erillistä mobiiliversiota.

    Responsiivisen sivuston hyvät puolet
    • Kyseessä on tänä päivänä eniten käytetyin sivustotyyli.
    • Sen toteuttaminen on yritykselle edullisempaa kuin sovelluksen
    • Asiakas löytää yrityksen heti kaikilta laitteilta ilman sovellusten lataamista
    • Se on hakukoneystävällinen
    • Ylläpito on helppoa ja edullista
    • Sopii kaikille laitteille, merkistä ja mallista riippumatta
    Ensinnäkin yritysten ei tarvitse tehdä kuin yhden sivuston. Se sopii heti kaikille laitteille, käyttöjärjestelmästä ja mallista riippumatta. Jopa täysin uudet puhelin- ja tablettimallit löytävät responsiiviset sivustot ilman tarvetta tehdä sivuston koodaukseen mitään muutoksia.

    Edullisuus tulee myös tästä. Yritys luo ja ylläpitää vain yhtä sivustoa, jolloin se on edullisempaa kuin useamman eri alustan hallinnoiminen. Hakukoneiden algoritmi voidaan myös opettaa löytämään sivusto ja esittelemään se hakutuloksissa, mutta sovellusten kanssa tämä ei tietenkään ole mahdollista.

    Asiakkaan kannalta se on myös erittäin helppokäyttöinen ja nopea tapa löytää tietoa yrityksestä. Juuri tästä syystä niin monet alat suosivat sitä sovelluksen sijaan jo pelkästään palvelujensa sisällön takia.

    Yksi näistä aloista on nettikasinot, joiden palvelut ovat helpommin saavutettavissa responsiivisena mobiiliversiona. Esimerkiksi Bonusetu.comin uudet nettikasinot ovat nostaneet nopean pelaamisen aloittamisen tärkeämmäksi ominaisuudeksi, ja se on mahdollista pelkästään selaimen kautta - sovellusten lataaminen vie aina aikaa.

    Responsiivisen sivuston huonot puolet
    Responsiivisia sivustoja luodaan yleensä HTML-, JavaScript- tai CSS-koodeilla. Ne kaikki sisältävät eri ominaisuuksia, joiden oikeanlainen esittely selaimessa on eri selainten vastuulla. Kaikki selaimet eivät välttämättä tarjoa haluttua tukea luodun sivuston ohjelmistokoodille, joka voi aiheuttaa ongelmia sivuston käytettävyyteen mobiililaitteella.

    Lisäksi tietyt ominaisuudet ja sisältö voivat puuttua täysin tietyissä selaimissa, kun taas toisissa ne toimivat täydellisesti. Sujuvinta asiakaskokemusta varten asiakkaalla tulisi olla aina käytössään viimeisin selainversio, johon taasen yritys ei voi itse vaikuttaa.

    Responsiiviset sivustot toimivat myös riippuvaisena sen nettihotellin, palvelimen ja muiden palveluntarjoajien toiminnon sujuvuudesta. Jos esimerkiksi palvelimella on tekninen häiriö, yrityksesi koko sivusto on tällöin poissa pelistä, myös mobiilisti.

    Responsiivinen sivusto ei ole myöskään asiakassuhteen kannalta sitova. Sivustojen selaaminen on helppoa eikä yritykseen jää sitovaa sidettä, koska asiakas voi helposti siirtyä vain toisen yrityksen palveluihin pienimmässäkin erheessä. Täten käyttökokemus tulisi olla hiottu täydellisyyteen, jotta asiakassuhteesta muodostuisi pitkäikäinen.

    Erillinen mobiilisovellus
    Tänä päivänä mobiilisovellusten kehittäminen on kerännyt mielenkiintoa yritysten joukossa. Sen tarpeellisuudesta voidaan kuitenkin olla monta mieltä. Joillekin tarve voi määrittyä pelkästään siitä, että naapurin yritykselläkin on sellainen, mutta asiaa tulisi miettiä myös syvällisemmin.

    [​IMG]
    Firmbee.com on Unsplash

    Ensinnäkin sovelluksen tavoite tulisi olla lisäarvon tuottaminen yritykselle, koska monesti sen vierellä joutuu myös ylläpitämään nettisivustoa. Sovellus ei ole kuitenkaan selainriippuvainen, vaan se toimii itsenäisenä ja täten se ei kärsi selainten mahdollisista ongelmista.

    Ne tulisi kehittää myös kahdelle eri käyttöjärjestelmälle; Applen iOS- ja Googlen Android-järjestelmille. Ne nimittäin kattavat käyttöjärjestelmämarkkinat lähes kokonaisuudessaan. Sovellukset ladataan käyttöjärjestelmien sovelluskaupasta tai suoraan yritysten sivustoilta, joskin sovelluskauppa on luotettavin vaihtoehto.

    Kyseiset sovelluskaupat toimivat myös helppoina jakelukanavina sekä antavat käyttäjille mahdollisuuden jättää palautetta sovelluksen toimivuudesta ja mahdollisista parannusehdotuksista. Sovellus voi niin ikään olla joko ilmainen tai ladattavissa pientä maksua vastaan.

    Sovelluksen hyvät puolet
    • Sitoo asiakkaan yritykseen vahvemmin
    • Ei kärsi teknisistä ongelmista samalla tavalla kuin selainversio
    • Käyttökokemus on parempi ja sujuvampi kuin selaimella
    • Valmis jakelukanava: sovelluskaupat
    • Yritys voi tarjota useampia asiakasystävällisiä ominaisuuksia, kuten push-ilmoitukset
    Sovelluksen hyvät puolet ovat kiistattomia. Ne ovat selkeästi selaimilla näytettäviä sivustoja parempia käyttömukavuuden ja sujuvuuden ansiosta. Niiden levittäminen potentiaalisilla asiakkaille on yhtä lailla helppoa.


    Yrityksille, jotka myyvät esimerkiksi ruokatuotteita, vaatteita tai muita kuluttajan useasti tarvitsemia tuotteita, sovellus on jopa ehdottomuus. Sovelluksen ladattuaan asiakas nimittäin suosii juuri kyseistä yritystä, koska saavutettavuus on helpompi: pelkkä klikkaus riittää. Samalla kampanjoista voidaan ilmoittaa heti push-ilmoituksilla.

    Sovelluksen huonot puolet
    Sovelluksen haasteita ovat yrityksen kannalta sen kallius. Tällä hetkellä iOS- ja Android-järjestelmiä varten täytyy luoda omat sovellukset. Ne myös vaativat päivittämistä.

    Asiakkaan näkökulmasta sovelluksen lataaminen itsessään ei taas aina houkuttele, koska se vie muistitilaa puhelimesta eikä moni halua liian monta sovellusta puhelimeensa.

    Sovelluksen tulisi siis todellakin olla tarpeellinen yrityksen toiminnalle, jotta siitä muodostuisi kannattava sijoitus. Kannattavia aloja on vain muutama ja niissäkin vain tietyt suuremmat nimet suosivat sovelluksen luomista ja tarjoamista asiakkailleen.
     
Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.